Membina ayat


1)lembu: Lembu itu sedang disembelih.
2)Khutbah: Khutbah ini berlangsung selama 30 minit.
3)Daging: kita diharamkan untuk makan daging ular.
4)Darah: darah manusia mempunyai banyak kuman.
5)Makanan: makanan itu telah dimakan oleh Chef Wan.
6)Menakutkan: Muka ayam itu sangat menakutkan.
7)Masjid: Masjid negeri sangat terkenal di selangor.
8)Jemaah: Jemaah haji itu kelihatan sangat penat.
9)Al-quran: Ibu saya suka membaca Al-Quran selepas dia solat maghrib.
10)Kawan: Saya telah menumbuk kawan karib saya.
11)Membeli: Ayah saya membeli ikan daripada Pak Cik Hassan.
12)Khemah: Kami telah memasang khemah pada pukul 5 setengah petang.
13)Ziarah: Ziarah satu sama lain adalah perkara yang baik.
14)Kambing: Kambing itu telah melarikan diri dari rumah tuannya.
15)Sedeqah: Ustaz cakap, sedeqah itu adalah amalan yang baik.
16)Mencuri: Kakak telah mencuri baju kegemaran saya.
17)Pisang: Keluarga saya tidak suka makan pisang.
18)Azan: Sebelum kita mendirikan soalt, kita perlu melaungkna azan dahulu.

Comments

Popular posts from this blog

Subjek kegemaran saya

Sukan kegemaran saya

Pengalaman cuti sekolah